Friday, May 15, 2009

LA moment

Got these pics from Hjalle today.

That´s a 17% (?) Smirnoff Mojito I´m drinking..
And you can buy it whenever you want, not during normal business hours in certain communist/big brother countries.





If a 32 year old want to buy some Smirnoff Ice at 8pm on a Friday, who´s to say he can´t? Screw liquor store monopoly.

Oh, the land of the free.. Where you can buy booze whenever you want and carry a gun as you do it.
But don´t fool yourself. You can´t drink in the backseat of a car, BIG NO NO!

5 comments:

Anonymous said...

Tröttsamt värre med det eviga hatet mot systembolaget. Jag kan tycka att om ett stort statligt kontrollorgan för produkter som bevisligen är hälsofarliga gör att nettoeffekten är ens EN människa klarar sig undan ett problematiskt beroende så är det fan värt att jag får besväret med att planera mitt drickande typ 12h i förväg (ja mer då om jag skulle vilja supa på en söndag kväll).

Men det intressanta är ju hur du ställer dig till vapenlagarna därborta i ditt favoritland? Är det också ett lika massivt problem, att kommunisterna här i svea rike inte ger ut vapenlicenser till kreti och pleti?

Pierre Wikberg said...

Jag var ironiskt ang vapenlagarna.

Är man myndig och gör värnplikt, skaffar körkort etc så ska man också kunna köpa en flaska vin eller några cider kl 21 en tisdag om man så vill.

Litar inte mamma staten på att jag kan köpa ett sexpack cider på Ica så borde jag kanske inte heller få ha ett vapen hemma (om man har jägar examen då).

erkan said...

Jäklar va sugen jag blev på Mojito nu då! Synd att de inte har dem här i .se

Anonymous said...

Men vapenlagar och systemmonopol handlar ju om samma sak. Staten har underlag som säger att obegränsad tillgång är dåligt för samhället i stort, därför är det värt att begränsa tillgången på bekostnad av individers frihet att göra precis vad de vill.

Problemet är att det är svårare/luddigare att resonera kring vilken effekt de begränsade öppettiderna på systemet har i stort och på lång sikt eftersom man dels skadar andra människor direkt pga aggrosnedfyllor/alkoholförgiftning vilket går precis lika bra att fixa om man planerar att köpa jättemycket. Och dels genom att det blir fler människor som åker dit och måste vårdas/rehabiliteras med gemensamma resurser.

Utifrån egna erfarenheter är jag ex. glad att jag oftast inte kan köpa billig starksprit mitt under pågående fylla, det tenderar att ha en taskig effekt på min hälsa. Sen dricker jag relativt sällan och relativt lite för att vara norrländsk man så jag är inte så hårt "drabbad" av att behöva gå på systemet en dag i förväg, så jag är ju partisk.



Men poängen var, tona ner de tröttsamma slagen på alkoholpolitiken och fokusera bloggen på länkar och dina bilder.

Pierre Wikberg said...

Om staten har underlag för det så borde det väl inte finnas alkohol att köpa (på kvällar å helger) i andra länder, eller vet vi svenskar bättre än alla andra?

Jag är övertygad om att det finns ett samband mellan svenskar - alkohol - fylleslag.. rätt uppenbart. men dom jag ser på campingar, på stan och på krogen får ju tag i sin sprit ändå.
Såg en mini buss med typ 3,000 flaskor utanför en trappuppgång här i Gbg som just kommit från Danmark. Dom som handlat var i 40-50 års åldern och jag tycker det är lite skumt att dom hamstrar upp så mycket sprit när som kommer från en finlandsfärja eller från Danmark.
Visst borde dom kunna på handla sprit när dom vill?
Och samtidigt som vi låter en 50 åring köpa 2 vinare en fre kväll så slutar den 50 åringen att köpa sprit på nätet och i Danmark.

Sen blir ju jag så full som jag vill oavsett om bolaget har öppet eller inte. Jag snor sprit av mina kompisar och köper på krogen om jag vill bli full.
Det enda som är trist med det alternativet är att det kostar 2,000 kr att bli full istället för 200.

Det är ju rätt sjukt att man inte kan få köpa sprit när man vill och när man är myndig. Jag kan inte se det på ett annat sätt.
Att säga att staten vet vad som är bättre för mig (eller när jag ska få bli berusad för en billigare penning än på krogen) är ju som att säga att det är bra att kineserna inte har samma google som oss, för det är skadligt för dom att googla..