Thursday, June 11, 2009

Scary Skit


http://www.dn.se/opinion/debatt/fildelning-kan-vara-bra-for-samhallsekonomin-1.888816

Som ni säkert förstår kan jag knappt kommentera artikeln.
Lika bra att satsa på anarki. Hellre det än ett samhälle där du inte får köpa cider när du vill, får 2 års fängelse för mord, får bet 60.000 kr i skadestånd till mordoffrets anhöriga och där folkvalda inte får bestämma om vi ska ha Euro eller inte.

Nämen upphovsrätten.., den ska väck, det är viktigt. Heja Sverige.

5 comments:

Konrad said...

Frågan handlar faktiskt inte om upphosrättslagen ska förvinna eller inte. Det handlar om att den måste göras om, den bygger på gamla principer som dagens teknik har sprungit ifrån.
Och nej Pierre jag vill absolut inte att du och andra filmskapare, musiker och konstnärer inte ska få betalt för ert arbete, då skulle ju det inte finnas några filmer det förstår man om man inte är helt lost.

Men idag när man försöker applicera de lagar som bygger på gammal teknik (tryckpressar, gramofonpressar, cd-pressar osv som bara ett fåtal hade tillgång till tidigare) så blir det ganska kränkande lagar mot den personliga integriteten. Därför bör dagens upphovsrättslagar förändras, inte totalt avvecklas. Man måste inse när någonting spelat ut sin roll och det måste förändras.

Finns många exempel där tekniken har sprungit ifrån lagar och förordningar man tidigare hade. Tänk om Sverige tex. hade behållit Telias monopol in i absurdum bara för att så har det alltid varit... tror du internet hade sett ut som det gör idag i Sverige, knappast. Ibland är måste det till förändring, så är det bara...

Här är en ganska intressant artikel om just den här frågan http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3000369.svd

Dock har jag ingen patentlösning på hur det ska se ut, det får någon smart lagstiftare trixa och fixa till

Kådde said...

"och där folkvalda inte får bestämma om vi ska ha Euro eller inte."
Hemskt att många tycker att folkomröstning om tex det är the way to go, jävla Sverige alltså!

Anonymous said...

Konrad: Du bör förstå att Pierre är ett troll här eftersom han inte är konsekvent. "Sprit ska inte vara reglerat alls för det passar mig. Immateriella rättigheter ska vara strängt reglerat för det passar mig." osv. etc.

Jag tror inte att du kommer hitta en genomtänkt politisk tråd i Pierres resonemang eftersom han flyger solo. Kredd till honom för det, men man får försöka låta bli att lyssna när han klurar på hur det bästa samhället ser ut (vilket oroande ofta verkar vara usa).

Pierre Wikberg said...

Nä man kanske inte är konsekvent på det sätt att du kan sätta in mig i ett fack, såsom sosse, moderat, republikan eller miljöpartist.

Mina tankar är väldigt Usa / europeiska sett ur ett svenskt synsätt.
Samtidigt är tycker amerikaner att jag är kommunist.

Alla länder har sina för å nackdelar. Sveriges är få. Men det finns sjukt mycket som kan förändras/förbättras.

Anonymous said...

Det finns sjukt mycket som måste förbättras. Det finns sjukt lite som kan förbättras i tid. Sedan jag skrev inlägget så har jag läst den här artikeln.

http://www.energybulletin.net/node/48990

Vansinnigt deprimerande läsning som helt fick mig att glömma systembolagets/upphovsrättens vara eller icke vara. Så kan det gå.